Wakacje,  Życie delegacyjne

Wiosenny tydzień w Toskanii.

Ten wpis długo czekał. W końcu po niemal roku się do niego zabrałam. Wszystko przez to, że w ostatnim roku okres od kwietnia do lipca był u nas bardzo intensywny i wyjazd gonił wyjazd.. Stąd moje wielkie zaległości nie tylko z wpisani ale także z obróbką zdjęć.
Ale teraz jest chyba idealny moment , by zaplanować sobie wiosenny (lub nie) urlop w Toskanii , prawda??

Zacznijmy najprościej:

Ile to kosztuje?

Oczywiście może kosztować bardzo różnie. Pokażę Wam ile kosztowało to nas i dlaczego oraz gdzie i jak można zaoszczędzić.

Podróż

Opcje są dwie. Albo można lecieć samolotem i wynająć auto na miejscu albo jechać własnym autem od razu. Różnice są znaczne od komfortu aż po cenę.. I to nie tak jak myślicie !

Podróż autem własnym
+ swoboda
+ możliwość zwiedzania po drodze
+możliwość przywiezienia zapasu oliwy i wina
+ możliwość zapakowania większego bagażu
– Strata czasu (koło 1200 km)
-Drożej ! (porównanie poniżej)

Podróż samolotem
+ Szybciej i wygodniej
+taniej
– mniejszy bagaż
-brak możliwości zrobienia zapasów
-Brak możliwości zwiedzania po drodze

Porównanie cen:
Nie pamiętam cen z zeszłego roku, ale zrobię estymację na rok obecny (2020)
Lot Katowice- Bolonia 08.05-22.05 204 złote ! (z bagażem podręcznym za osobę)
Bagaż nadawany 20kg kosztuje 174 zł w dwie strony
Cena za 2 osoby i 1 bagaż nadawany wyniosłaby 582 zł
Do tego trzeba doliczyć wynajem samochodu powiedzmy na 7 dni (ceny lotów 08.05-15.05 plasują się tak samo)
Cena wynajmu auta na tydzień to koszt od 520 zł! (plus ewentualne koszty rozszerzonego ubezpieczenia- źródło kayak.pl)

Koszt podróży autem to oprócz paliwa: (nie liczę podróży po Toskanii-sam dojazd) : około 1200 zł
Winiet (np. Czechy+ Austria ) 70 zł +65 zł
kosztów autostrad we Włoszech około ( nie pamiętam dokładnie) 100E
wychodzi w przybliżeniu 1755 zł za podróż tam i z powrotem.
Do tego należy oddać nocleg po drodze bowiem jadąc „tam” zatrzymaliśmy się na noc w Graz: 250 zł.

Czemu pojechaliśmy autem ??
Bo zwiedzanie po drodze było dla nas ważne (a dokładniej Alpy) , tak samo jak możliwość zabrania do domu wina i oliwy. To jest bezcenne jak widać, bo logicznie i ekonomiczne nie jest . Podróż autem jest bardziej opłacalna kiedy jedziecie z dzieckiem ( więcej bagaży) lub w 4-5 osób.

Widok Alp choćby po drodze wynagrodził nam i zmęczenie i wydane pieniądze!

Pogoda

Zanim opiszę całą resztę wspomnę o pogodzie, która na przełomie kwietnia i maja była bardzo przyjemna. Wieczory i noce wciąż są dość chłodne jednak w ciągu dnia lekki sweterek czy nawet krótki rękawek wystarczył!
Wiosną Toskania obfituje w zieleń, w czasie lata zaś aż do jesieni przeważają beże, złoto i brąz.. Co kto lubi !

Noclegi

Wybór noclegów jest olbrzymi. Nam marzyło się coś stylowego i nie żałujemy naszego wyboru!
Spaliśmy co prawda z dala od turystycznej części Toskanii jednak w tym regionie i tak trzeba poruszać się autem, a kiedy widoki za oknem piękne to sama droga jest przyjemnością nie mniejszą niż sam cel. To się u nas sprawdziło.
My spaliśmy w agroturystyce La Vignacce prowadzonej przez uśmiechniętego Włocha, który nie za bardzo rozmawia po angielsku. Pomimo iż mieszka na miejscu nie sprawia problemu, ani nie jest w żaden sposób natarczywy a jego obecność niemal niewidoczna. W willi jest kilka pokoi a każdy z nich ma stylową kuchnię , łazienkę i sypialnię. Apartamenty ulokowane na górze są większe.
Willa jest ulokowana na górze. Wjazd prowadzi ostro pod górę lub szutrem. Obok nie ma blisko sąsiadów, Vignacce ma gaj oliwny i niesamowity widok na dolinę.. W lecie funkcjonuje tu basen, sam właściciel zaś na prośbę upiecze prawdziwą pizzę ! Teren jakim otoczony jest dom jest olbrzymi! A na nim gaje oliwne , konie, kot bez ucha i pies:)
Za nocleg płaciliśmy 204zł za noc., widziałam , że w tym sezonie ceny są wyższe. Jednak w okresie kwietniowo majowym można poczekać do kilku dni przed wyjazdem- aż spadną. Taką tendencję zaobserwowałam. My bookowaliśmy to miejsce 2 dni przed wyjazdem..
Jednak uważajcie wiele ofert znika na 3 dni przed podróżą ( możliwość bookowania tylko na 3 dni na przód. Jak jakaś oferta przejdzie wam koło nosa nic się nie przejmujcie!
W Toskanii znajdziecie różnorodne noclegi w dużej rozpiętości cenowej. Są całe domy, apartamenty, chatki, agroturystyki a ceny zaczynają się poniżej 100 zł za dobę dla 2 osób!
Warto szukać czegoś pięknego gdzie poczujecie klimat!

Właśnie zdałam sobie sprawę , że nie zrobiłam ani jednego zdjęcia wewnątrz apartamentu! A szkoda, bo w kuchni jest kamienna umywalka z miedzianym kranem..
Poniżej zdjęcie znalezione w necie..kuchni z naszego apartamentu..!

Jedzenie.

My mieszkaliśmy w bardzo małej wiosce w której był jeden sklep i jedna restauracja otwarte w limitowanych godzinach planowaliśmy więc nasze podróże tak, by zjeść albo podczas zwiedzania albo po drodze. Wieczorami raczyliśmy się serami i winem od naszego gospodarza.
Ceny w restauracjach były dobre. Z resztą mając auto możesz się przemieszczać między restauracjami jak chcesz. W każdym turystycznym miasteczku w porze lunchu był problem ze zjedzeniem w jakiejkolwiek restauracji bez rezerwacji. Nie wiem czy trafiliśmy na jakiś gorący termin czy tak jest zawsze. Jednak nie był to duży problem. Wystarczyło wyjechać poza miasteczko, a czasem i wyjść a już pojawiały się nowe restauracje..
Co mnie ucieszyło nie było problemu ze znalezieniem opcji wege i wegan i w restauracjach i barach.

Rady

Na przełomie kwietnia i maja w całkowitej większości miast i miasteczek turystycznych mieliśmy problem z zaparkowaniem auta ! Parkingi są płatne i bardzo limitowane. Jako, że wszystkie miasteczka są na wzgórzach to nie ma zbyt wielu możliwości na zaparkowanie dalej:)
To również oznacza, że było dużo turystów.. I o ile nie było to odczuwalne ani na drodze ani na polach.. to w miasteczkach czasami tak.. Jednak. Moja rada jak już uda Wam się zaparować zejdźcie z głównej uliczki miasteczka do bocznych.. To nam się sprawdziło w małych miasteczkach, ale także w Sienie w której było dużo turystów. To taka ogólna rada 🙂 czasem można iść drogą równoległą, ale bez tłumów.. a czasem to co piękniejsze znajdziesz gubiąc się w mieście!

Podsumowanie

Myślę, że to miejsce na stosunkowo tani wyjazd.
Do tego Toskania daje nam całe morze możliwości, spokój , sielskość i dobre jedzenie. Ale niech was nie zwiedzie.. bo Toskania to nie tylko pola!
To także morze.. piękne miasta i miasteczka.. jeziora..
W ciągu 6 dni w Toskanii codziennie robiliśmy sobie wycieczki. Na dobrą sprawę brakło nam z 2-3 dni, żeby zobaczyć całość a jakbyśmy mieli z 5 dni więcej to byśmy i pozwiedzali i poleniuchowali w agroturystyce (czytając na kocyku) .
Z resztą zobaczcie poniżej..

Przewodników po Toskanii nie brak w internecie. Sama z nich korzystałam. W temacie Włoch polecam Agnieszkę z Taste and travel.
A ja już niedługo podzielę się z Wami odkrytymi przeze mnie miejscami, których nie ma w przewodnikach 🙂

Już jest!
Wpis o Toskanii poza utartym szlakiem !